Dogoterapia jest to metoda wspomagająca rehabilitację, psychoterapię oraz edukację. Rolę terapeuty pełni tu pies, sprawdzony i odpowiednio wyszkolony, który razem ze swoim przewodnikiem stanowi zespół terapeutyczny. Podczas zajęć wytwarza się więź pomiędzy podopiecznym i psim terapeutą. Ta więź motywuje dziecko do pracy. Za jego pośrednictwem chętniej wykonują zadania, na które nie mają ochoty w innych warunkach. Dzieci skupiając się na psie mimowolnie utrwalają czynności potrzebne do codziennego funkcjonowania i czerpią z tego radość. Bezpośredni kontakt z psem przebiegający w formie głaskania i przytulania go relaksuje, zmniejszenie poziomu stresu u wychowanków związanego z ich niepełnosprawnścią. Terapia ta podnosi samoocenę gdyż pies nie ocenia ale akceptuje, nie wymaga lecz słucha, okazując przy tym zainteresowanie i sympatię. Zachęca dzieci do pokonywania własnych ograniczeń emocjonalnych, jak obawa czy lęk, oraz niepełnosprawności fizycznej.