Biblioterapia i bajkoterapia

Biblioterapia opiera się głównie na wykorzystywaniu terapeutycznych wartości literatury. Pomaga zrozumieć siebie i innych ludzi. Literatura daje szansę na rozwój wyobraźni i oderwanie się od swoich zmartwień, kłopotów.
Biblioterapia, w jej głównych założeniach i sposobie realizacji celów terapeutycznych jest, niesienie pomocy w odnalezieniu się w nowej, trudnej sytuacji. W przypadku naszych wychowanków trudną sytuacją może być pierwsze spotkanie z nową grupą, panią, trudności adaptacyjne, niemożność osiągania zadowalających wyników, odnalezienie się w nowej sytuacji społecznej (wyjście do restauracji, przedstawienie).
    Zadaniem biblioterapii jest również pomoc w uaktywnianiu się podopiecznych. Stworzenie odpowiedniej atmosfery terapeutycznej i pozytywne wpływanie na stany emocjonalne wychowanków szczególnie tych będących w niekorzystnej sytuacji emocjonalnej, poprzez dostarczanie lektur i rozmowy o nich.
Zajęcia z biblioterapii odbywają się przy współpracy z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką Filii w Milówce zapraszamy do ich galerii
http://www.pbw.bielsko.pl/?str=milowka

Ciekawą odmianą biblioterapii dla dzieci jest Bajkoterapia, czyli terapia przez opowieści, zwane również bajkami-pomagajkami.
Słuchacz dzięki dobrze dobranej literaturze rozwija swoją wyobraźnię, utożsamia się czy identyfikuje z bohaterem. Książki również pozwalają na uwolnienie różnego rodzaju emocji oraz przeżyć. W oparciu o zachowania, zainteresowania naszych uczniów a także problemy z którymi się borykają nauczyciel dobiera lekturę by wzmocnić to, co w wychowanku najlepsze, a zatem wspomóc jego samorozwój a także by pomóc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach, nazwać swoje emocje, ukazać rozwiązanie, podpowiedzieć aprobowane zachowanie społeczne.

Wyróżniamy trzy rodzaje bajek terapeutycznych:
    Bajki relaksacyjne – ich celem jest wywołanie odprężenia oraz uspokojenia. Miejsce akcji jest zawsze znane dziecku , przyjazne , bezpieczne. W bajce relaksacyjnej jest dużo opisów pozwalają one dziecku doświadczać opowieści różnymi zmysłami, a łagodne wydarzenia wprowadzają słuchacza w stan relaksu.
    Bajki psychoedukacyjne – mają na celu wprowadzanie pozytywnych zmian w zachowaniu dziecka. Bajkowy bohater zawsze przeżywa problem podobny do tego, z którym spotkało się dziecko. W ten sposób malec poznaje określone wzory radzenia sobie z trudną sytuacją. Bohaterami bajek psychoedukacyjnych są ludzie, zwierzęta, bądź rzeczy o ludzkich cechach. Bajki te są wsparciem procesu wychowania.
    Bajki psychoterapeutyczne – zawierają zupełnie inny sposób myślenia sprawiający, że sytuacje lękotwórcze dziecko odczuwa w nowy sposób. Ich zadaniem jest budowanie pozytywnych emocji, które prezentują bajkowe postacie. Celem tych bajek jest obniżenie lęku u dziecka.

Bajkoterapia jest jedną z form terapii, którą można wykorzystywać przy pracy z dziećmi. Stosowana może być nie tylko przez specjalistów, ale również przez samych rodziców do czego serdecznie zachęcamy. Poświęćcie dziecku kilka minut dziennie. W objęciach razem przenieście się w krainę gdzie dziecko zawsze czuje się fantastycznie i bezpiecznie. Do świata pełnego magii, cudownych bohaterów, wróżek, postaci pozytywnych i negatywnych, gdzie zawsze dobro zwycięża ze złem.
Bezpośredni kontakt z książkami jest niezmiernie istotny dodatkowo działa na inne zmysłu wzroku, dotyku co naszym dzieciom pozwala lepiej odczuwać samą opowieść. Kontakt z książką uczy również poszanowania dla rzeczy. Pamiętajmy nie trzeba każdej książki kupować nie zapominajmy o bibliotekach. Wizyta w bibliotece jest też doskonała okazją do nauki np zachowania się w instytucji. W dobie internetu można skorzystać z różnorodnych bajek które proponujemy na Tablicy dla rodziców
Zachęcamy do czytania!!!!!!!!!!!!!!!!!!!